Natryskowe ocieplanie budynku pianką PUR
1 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – jak zapełnić parkiet?
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet proponuje obecnie wiele możliwości, po przez niego możemy załatwić co raz więcej spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można w głównej mierze używać dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Te dwie metody powstały z myślą zastąpienia dotychczas stosowanego podpisu ręcznego. Chociaż nie zastępują go całkowicie, dla sporej liczby osób stosowanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych często łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów pozwala na zmniejszenie czasu, który dotychczas trzeba było poświęcić, by dojechać do urzędu, często również poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można wypełnić bez opuszczania domu.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis kwalifikowany?

Na początek warto zaznaczyć, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek zastanowić się, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można używać tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast większe funkcje, za sprawą czego spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw z urzędu poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy też m.in. e-malie, umowy albo kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, natomiast za elektroniczny podpis należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, rozkładając cenę na pełen czas ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis kwalifikowany działa w oparciu współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego wykorzystania, jakie oferuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  umożliwia też sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez certyfikat kwalifikowany między innymi można podpisywać i wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy na odległość albo brać udział w przetargach i aukcjach online. Poza tym umożliwia sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej popularnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Aby uzyskać osobisty e-podpis należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, jednocześnie określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po odbiorze kompletu, należy zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, a następnie umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko za sprawą tego certyfikat kwalifikowany zostanie aktywowany i dobry do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu podpisu elektronicznego.

W jaki sposób używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze oraz aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa programu nie powinna powodować większego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, kierując się dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Strona używa cookies
Ok