DJ konferansjer na wesele Toruń – jak go wybrać?
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

Jak założyć oraz korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Proces uzyskania certyfikatu kwalifikowanego nie jest bardzo trudna. Właściwie w paru łatwych krokach da się założyć osobisty osobisty e-podpis, przypisany tylko jednej osobie. Jak założyć osobisty osobisty e-podpis? Potrzeba tylko kupić zestaw zawierający oprogramowanie, czytnik, a także kartę, a następnie uruchomić oprogramowanie w wybranym komputerze. Finalnym krokiem jest potwierdzenie tożsamości klienta w punkcie partnerskim. Spotkanie jest potrzebne do zamówienia swojego podpisu elektronicznego, ponieważ to dzięki niemu firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod kogoś innego, osoba będzie używała podpisu kwalifikowanego.

Jeśli jednak wszelkie etapy zostaną wypełnione do końca z indywidualnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez ograniczeń na wskazany okres. Upływ terminu ważności da się wskazać samodzielnie. Zamawiając zestaw określamy, czy oczekujemy elektronicznego podpisu kwalifikowanego  na rok lub 2-3 lata. Po tym okresie wystarczy przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis oraz dalej korzystać z niego bez przeszkód. Żeby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego podpisu koniecznych będzie parę elementów, decydujących o właściwym składaniu podpisu.

Co składa się na bezpieczny osobisty e-podpis?

Podstawowym sprzętem, potrzebnym, by móc korzystać z certyfikatu kwalifikowanego jest zestaw nabyty w sklepie producenta lub jego partnerów. Z reguły w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz czytnik lub token.

Ponadto do certyfikatu kwalifikowanego dopisane są 2 dedykowane kody PIN oraz PUK. Są one potrzebne do odpowiedniego używania certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN używany będzie przy każdorazowym podpisywaniu dokumentów, natomiast kod PUK to ochrona w sytuacji jeżeli wprowadzony kod PIN był 3-krotnie dodany z błędem oraz w ten sposób certyfikat był zablokowany. Prawidłowy kod PIN stosowany przy osobistych certyfikatach kwalifikowanych przeważnie to 6 albo 8 cyfr. To bardzo istotne, by zachować kod PIN tylko dla siebie. W razie potrzeby kod PIN da się zmienić.

Posiadając tak samo token lub czytnik oraz kod PIN, to wystarcza, by podpisywać dokumenty, z uwagi na to przekazanie ich w niepowołane ręce może poskutkować pojawieniem się kłopotów. Powodem tego jest to, że osobisty e-podpis ma tę samą moc prawną, co odręczny podpis. W razie straty jednego z części zestawu do składania certyfikatu kwalifikowanego, należy od razu bezzwłocznie poinformować centrum certyfikacji, w celu wyłączenia podpisu, by nie użyła go inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tu podstawą, dlatego należy wykazać szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny dokument?

Korzystanie z certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Korzystanie z własnego e-podpisu kwalifikowanego umożliwia podpisywanie plików w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w kilku programach: dobrze dopasowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez program do ich czytania: Adobe Reader. Wystarczy tylko otworzyć potrzebny dokument oraz znaleźć opcję pośród wgranych certyfikatów. Trzeba wskazać swój własny elektroniczny podpis kwalifikowany, a za tym sprawdzić, czy jest on poprawny. Po tych czynnościach wystarczy zatwierdzić wprowadzone informacje, jednocześnie wskazując folder zapisu. W tym momencie potrzebny będzie kod PIN, którym będzie zatwierdzone wprowadzenie podpisu. Po zatwierdzeniu, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument jest prawidłowo podpisany da się szybko ocenić przez oprogramowanie lub przez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą funkcji odczytu informacji o autorze. Program wskazuje zachowane dane na temat samego certyfikatu oraz człowieka, który podpisał dokument. Żeby dobrze sygnować dokument elektroniczny, należy trzymać się instrukcji. W narzędziach oprogramowania powinny pojawić się dostępne możliwości, także opcje korespondujące bezpośrednio z elektronicznymi certyfikatami kwalifikowanymi. Należy pośród znanych systemowi certyfikatów odnaleźć osobisty, a następnie ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, wystarczy kliknąć opcję „podpisz dokument” oraz potwierdzić swoje działania przez wpisanie swojego numeru PIN. Od teraz dokument jest podpisany ważnym elektronicznym certyfikatem .

Należy jednak mieć na uwadze, że osobisty e-podpis ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. Z tego powodu, należy podpisywać tylko takie dokumenty, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, gdy są to dokumenty wymieniane z kontrahentem.

Cena indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego

Żeby określić koszt indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego, należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób oraz jak długi okres czasu będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup należy wskazać, jakim sprzętem planujemy operować – to jest, jakie elementy będzie zawierał wybrany zestaw obok samego programu obsługującego podpis – a do tego jego data ważności ważności. Osobisty e-podpis da się zakupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Ponadto na koszt certyfikatu kwalifikowanego wpływ mają dodatki. Jeśli planujemy uzyskać obsługę wgrania programu przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą precyzyjny moment sygnowania dokumentu. Należy liczyć się z tym, że cena certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok