DJ konferansjer na wesele Toruń – jak go wybrać?
13 stycznia, 2021
DJ na Imprezę Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i korzystać z osobistego e-podpisu?

Proces założenia osobistego e-podpisu nie jest przesadnie trudna. Właściwie w paru łatwych krokach da się uzyskać własny elektroniczny podpis kwalifikowany, przepisany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób uzyskać własny elektroniczny podpis kwalifikowany? Należy zamówić komplet gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a za tym uruchomić oprogramowanie w komputerze. Finalnym krokiem jest zatwierdzenie personaliów w punkcie partnerskim. To jest wymagane do uruchomienia własnego podpisu elektronicznego, ze względu na to, że to poprzez spotkanie firma dostarczająca certyfikaty potwierdza, że właściwa, niepodszywająca się pod nikogo innego, osoba będzie korzystała z e-podpisu.

Jeżeli wszystkie etapy będą dopełnione z certyfikatu kwalifikowanego można korzystać bez ograniczeń na wskazany czas. Data ważności da się wybrać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy potrzebujemy certyfikatu  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie wystarczy odnowić indywidualny podpis i wciąż korzystać z niego bez trudu. Żeby móc bezpiecznie korzystać z elektronicznego podpisu niezbędnych będzie kilka czynników, jakie decydują o właściwym składaniu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podstawowym sprzętem, którego potrzeba, aby móc korzystać z osobistego e-podpisu jest komplet nabyty w sklepie producenta albo jego partnerów. Przeważnie w takim zestawie znajdują się: program komputerowy służący obsłudze osobistego e-podpisu, kryptograficzna karta oraz token albo czytnik.

Co więcej do pojedynczego osobistego e-podpisu dopisane są 2 dedykowane kody PUK oraz PIN. Są one potrzebne do poprawnego korzystania z osobistego e-podpisu. Kod PIN używany będzie przy podpisywaniu plików, natomiast kod PUK to ochrona w razie jeśli wprowadzony kod PIN był do trzech razy wpisany z błędem i tym samym e-podpis został zablokowany. Prawidłowy kod PIN używany przy podpisach w sumie zawiera 6-8 cyfr. To bardzo kluczowe, by trzymać kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN zawsze da się nadać na nowo.

Posiadając tak samo token lub czytnik oraz PIN, da się podpisywać pliki, z uwagi na to podawanie ich innej osobie może poskutkować pojawieniem się kłopotów. Przyczyną tego jest to, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma równą moc prawną, co własnoręczny podpis. W razie utraty któregoś z części zestawu do składania osobistego e-podpisu, trzeba jak najszybciej zwrócić się do centrum certyfikacji, w celu dezaktywowania podpisu, aby nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to trzeba utrzymać szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny plik?

Wstawianie osobistego e-podpisu nie należy do trudnych czynności. Posiadanie indywidualnego e-podpisu umożliwia podpisywanie plików w różnych formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia składanie podpisu w paru programach: wspaniale dopasowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać przez aplikację do ich odczytywania: Adobe Reader. Należy tylko otworzyć wybrany plik i odszukać wariant pośród dostępnych certyfikatów. Trzeba wybrać swój własny osobisty e-podpis, a następnie sprawdzić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy zapisać wprowadzone informacje, jednocześnie wskazując docelowy folder zapisu. Po tych czynnościach potrzebny będzie PIN, którym będzie potwierdzone zostawienie podpisu. Po zatwierdzeniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany plik?

To, czy plik został poprawnie podpisany da się bez trudu ocenić przez oprogramowanie albo przez czytnik plików PDF. Wszystko dzięki funkcji sprawdzania informacji o autorze. Program wskazuje zawarte informacje na temat e-podpisu oraz człowieka, który podpisał plik. Żeby prawidłowo podpisać plik elektroniczny, trzeba trzymać się instrukcji. W narzędziach oprogramowania muszą znajdować się łatwo dostępne narzędzia, także opcje korespondujące bezpośrednio z elektronicznymi certyfikatami kwalifikowanymi. Wystarczy pośród wprowadzonych certyfikatów wybrać własny, a następnie stwierdzić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, należy wskazać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje czynności przez wprowadzenie dobrego numeru PIN. Od tej chwili plik jest podpisany autentycznym elektronicznym podpisem .

Warto mieć na uwadze, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. Z tego względu, trzeba podpisywać tylko te pliki, których wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Szczególnie, gdy są to pliki wymieniane z kontrahentem.

Cena  e-podpisu

Żeby przedstawić cenę e-podpisu, trzeba pomyśleć, w jaki sposób oraz jak długo będziemy używać e-podpisu. Finalizując zakup należy określić, jakim sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, które elementy ma zawierac wybrany komplet oprócz samego oprogramowania sterującego podpisem – a do tego jego termin ważności. Indywidualny elektroniczny certyfikat kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Co więcej na cenę osobistego e-podpisu wpływ mają dodatki. Jeżeli chcemy mieć obsługę instalacji oprogramowania przez firmę sprzedającą albo zyskać dodatkowe możliwości, np. opcję znaczników czasu, wskazującą dokładny moment sygnowania pliku. Trzeba mieć na uwadze, że koszt e-podpisu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Strona używa cookies
Ok