Dlaczego warto kupić elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?
Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany
Internet proponuje nieustannie ogromną ilość możliwości, korzystając z niego da się wykonać wiele spraw, również administracyjnych i urzędowych. W tym celu można w głównej mierze stosować dwa rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.
Te dwie alternatywy stworzono do zastąpienia dotychczas stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie eleiminują go całkowicie, dla wielu przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, jaki do tej pory należało przeznaczyć, żeby dojechać do urzędu, przeważnie również poczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się załatwić bez wychodzenia z mieszkania.
Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?
Na wstępnie od razu należy zaznaczyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw ocenić, jak będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych np. do kontaktu z ZUS, ePUAP czy CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma z kolei większe przeznaczenie, z uwagi na co spora część przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy dokument, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować też np. e-malie, umowy i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.
Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, a po upływie tego czasu da się go bez trudu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.
Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany jest normą w biznesie. Pomimo kosztów – właściwie niewielkich, rozkładając kwotę na cały czas aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi bazę efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.
Plusy posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego
Oprócz takiego samego zastosowania, które gwarantuje nam profil zaufany, podpis kwalifikowany pozwala też sygnowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez certyfikat kwalifikowany między innymi można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty na odległość i brać udział w aukcjach i przetargach online. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.
Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?
Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie znanych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. By zdobyć osobisty e-podpis trzeba wykupić w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy okazji określając, jak długo okres ważności certyfikat będzie nam potrzebny. Po uzyskaniu pakietu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko za sprawą tego e-podpis kwalifikowany zostanie aktywowany i gotowy do użytku. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu osobistego e-podpisu.
Jak używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?
Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Praca na kartach programu nie powinna powodować większego kłopotu. Trzeba włączyć czytnik, włożyć kartę, po czym poprzez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” nanieść na przygotowany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.
Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo innymi prywatnymi osobami.