grafik toruń ulotki reklamowe agencja reklamowa
Trendy w projektowaniu stron www
Kwiecień 7, 2017
kancelaria adwokacka prawnik toruń prawo spadkowe
Okiem prawnika – dziedziczenie spadku
Kwiecień 14, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi rzeczami trzeba zgłosić się do notariusza?

W Polsce osoba mająca posadę notariusza zajmuje bardzo ważną rolę, gdyż nie jest wyłącznie – jak to się często powiada – „osobą zaufania publicznego”, ale także kimś, kto znakomicie orientuje się w zawiłościach prawa. Rejent jest więc przedstawicielem publicznym – podobnie jak mundurowy – i jego zadaniem jest dbanie o interesy Klienta. Do rejenta zawsze idzie się z konkretną sprawą i powinniśmy posiadać ze sobą wszelkie nieodzowne papiery. Te, jakie będą przez niego przygotowane są przyjmowane jak dokumenty urzędowe oraz posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co zostało w nich ustalone zaczyna obowiązywać. Nie jest więc dziwne, iż do kancelarii notarialnej obligatoryjnie powinniśmy wziąć, np. umowy bankowe, umowę o rozdzielności majątkowej bądź umowę wynajmu mieszkania.

Najważniejszym zobowiązaniem notariusza jest podejmowanie decyzji zgodnie z imperatywami prawa, zgodnie z uzyskaną widzą i zdolnościami. Nie może zatem dojść do takiej sytuacji, gdy osoba mająca posadę notariusza z premedytacją wyzyskuje własnych Klientów wdrażając liczne “przeoczenia” oraz przeinaczenia. Każdego rejenta obliguje Kodeks Etyki Zawodowej, jaki rzetelnie zwraca uwagę na to, jak między innymi rejenci muszą postępować.

Dokumenty, jakie konstruujemy samodzielnie, przykładowo umowę podnajmu działki, zaświadczenie o pełnomocnictwie lub świadectwa o wydaniu darowizny, mówiąc w skrócie nie są objęte obowiązkowym potwierdzaniem przez rejenta. Zwyczajowo figuruje na nich pieczątka notarialna, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść rangę i uczciwość oddanego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, nie musimy denerwować się o kolejne zaświadczenia.

Krajowe prawo przyjmuje jednakże te okoliczności, w jakich rejent jest zwyczajnie niezbędny. Należą do nich dokumenty, które bez jego pieczątki są uważane za nieważne.

Niżej umieszczone są wybrane z opisanych dokumentów:

Dokumenty nabycia oraz zbycia wszelakich nieruchomości – kawalerek, domów, działek przeznaczonych pod budowę domu, terenów wiejskich, działek rekreacyjnych etc.

Wręczenie darowizny, jeżeli ofiarą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa rozdzielczości majątkowej, a zatem tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeżeli w jego skład wchodzi dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wyliczone u góry dokumenty powinny mieć obligatoryjnie pieczątki oraz podpis notariusza. Pozostałe krótko mówiąc nie muszą posiadać układu aktu notarialnego, można sporządzać je w swobodny sposób. Warto mieć na uwadze, iż wyłącznie umowy zatwierdzone przed rejentem na pewno są zgodne z prawem.

W przypadku kiedy mamy na uwadze spółki handlowe, wówczas muszą one zawierać w obecności notariusza, m.in. statuty, papiery tyczące się funduszu zakładowego, deklaracje tyczące się objęcia poprzez współzałożyciela dokładnej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczęcią i autografem rejenta podlega właściwym stawkom. Są one całkiem duże, jednakże zależne są zwłaszcza od wartości obiektu umowy. Jeśli ktoś planuje przekazać rezydencję wartą kilka milionów złotych, wówczas powinna liczyć się z wysokimi opłatami. Ostateczna taksa jest ustalona przez Ministra Sprawiedliwości, lecz faktycznie jest ona duża. Notariusze mówiąc w skrócie nie są zobowiązani do wdrażania największych taks, zaś co najistotniejsze – “walka” między notariuszami sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej chodzimy zwłaszcza w niesamowicie istotnych okolicznościach, czyli tych które wymuszają pokwitowania przez osobę trzecią bądź pragniemy przechować znaczną sumę pieniędzy.

Czy są jeszcze inne koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż notariusz musi przyjąć za własną działalność honorarium, pamiętajmy, by zapłacić podatek, m in. od czynności cywilnoprawnych i uregulować opłaty sądowe. Należności takie są wydawane przez rejenta stosownemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na każdym papierze możemy dokładnie sprawdzić, co trzeba opłacić. Bardzo często Interesanci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i zamierzają szybko otrzymać informacje na temat tego, ile wynoszą wszystkie należności. Oczywiście w przypadku taksy notarialnej istnieje opcja negocjacji zapłaty, ponieważ na inne należności rejent zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Głównie – notariusze ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się działalności, które przeszkadzałyby w każdym sensie w wykonywaniu funkcji osoby zaufania publicznego. Notariusz wcale nie może zatem zajmować się handlowaniem, pośrednictwem (np. w nabywaniu działek) albo doradzaniem w biznesie.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie może mieć innej pracy bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód pracownika naukowego, pracownika dydaktycznego czy będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą jest w stanie pracować paru rejentów (przykładowo w postaci spółki cywilnej) ale z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli zamierzasz dowiedzieć się o wiele więcej, wejdź w link po prawej stronie – Kancelaria notarialna

Strona używa cookies
Ok