W ostatnim czasie na czołowym miejscu były gry odbywające się za pośrednictwem Internetu, które nie miały w sumie nic wspólnego ze światem obiektywnym. Co istotne – w ekspresowym tempie wyparły gry planszowe, prawdziwe szachy, scrabble itp. Kilku użytkowników siadało przy swoich pecetach w domu na długie godziny oraz wkraczało w nierzeczywisty świat (z myszkami takiej wydajności, iż niełatwo było niewprawionej osobie nadążyć wzrokiem za kursorem). Rezultat był taki, że stosunki międzyludzkie w dużym zakresie przeniosły się właśnie tam. Bywały sytuacje, w których osoby mieszkające w tym samym domu (np. na pierwszym i drugim piętrze), zamiast spotkać się face to face, przekazywały sobie sms-y, pisały do siebie na Facebook’u lub grały ze sobą w sieci. Z jednej strony można mówić o dużym wpływie technologii na ludzkie życie, z odmiennej – o pasywności lenistwie oraz zaraźliwej nieczułości na innych.Idealnym przedsięwzięciem okazała się jedyna w swoim rodzaju atrakcja escape room. Swoje początki posiada wprawdzie w świecie zabaw wirtualnych, jednak później odbyła istotne przemiany. Oparta była całkowicie na tekście wyświetlającym się na ekranie peceta, który tyczył się opisu pokoju oraz zamiaru: ucieczki z niego. Sama treść sprawiała, iż zabawa zajmowała od samego startu. Na przestrzeni kolejnych lat gra escape room została przeniesiona do scenariuszy gier online. Dopracowano grafię i tym samym nastała era „point and click”, czyli rozgrywek prowadzonych przed monitorem peceta z myszką w ręku. Zabawa Escape room przybył również do Polski i spotyka się każdego dnia z coraz większym zaciekawieniem. W niej nie ma miejsca na oczywiste scenariusze lub nudne dialogi. Gracz zostaje przeniesiony do oryginalnego pokoju, w którym spotyka się z pozostałymi graczami.
Znajdują się tam ciekawe przedmioty, trzeba wyjaśnić niemało skomplikowanych zagadek, wykazać się umiejętnością spójnego myślenia oraz zręcznością. Escape room to gra akcji, która odbywa się na żywo. Priorytetowy celem jakichkolwiek przedsięwzięć jest wyjście pokoju wraz z przyjaciółmi. Wydaje się, że to wszystko jest znane. Gracze tymczasem mają konkretny czas na ucieczkę z pomieszczenia.
Na początku wszyscy gracze, którzy wybrali konkretny termin i godzinę, zostają zatrzymani w pokoju. Muszą przeszukać całe pomieszczenie. A wyszukać w nim można niewątpliwie sporo niezwykłych rzeczy! Gracze mają od 45 minut do godziny, aby rozwikłać wszystkie tajemnice oraz wyjść pomieszczenie. Klucz może być ukryty dosłownie wszędzie. Każdy pokój to całkowicie odmienna struktura rozrywki. Scenarzyści opracowali je w najdrobniejszych szczegółach, aby dostarczyć dobrej rozrywki oraz intrygować do samego końca. Nie wszystkim udaje się zbiec z z escape room. W takiej sytuacji przybywa osoba pełniąca pieczę nad pokojami i je otwiera. Na tym etapie gracze mogą od niej dowiedzieć się, w jaki sposób trzeba było uciec albo odpowiedź pozostaje tajemnicą. Niespodzianką jest z pewnością fakt, że zainteresowani sami muszą odkryć historię pokoju – nikt im tego nie mówi. Czasami ma miejsce taka sytuacja, że uczestnicy potrafią zadziwić samych autorów zagadek i wyjaśniają je w nietypowy sposób, czyli taki, jakiego nie przewidział scenariusz. Istotnym założeniem jest niestosowanie siły, aby uciec z pomieszczenia.
Pierwszym wariantem pokoju jest „Garaż słynnego żużlowca”. Scenariusz zakłada, że uczestnicy zakradają się do warsztatu znanego żużlowca oraz próbują znaleźć tajnik jego zwycięstw. Ściślej mówiąc mają znaleźć ukryty „skarb” w 60 minut, tymczasem okazuje się nim nie sekret sportowca, ale klucz do normalnych drzwi, które zatrzasnęły się za nimi. Czy gracze dadzą się zdemaskować? Czy zachowają trzeźwość umysłu i uciekną z pokoju? Następnym rodzajem pokoju jest „Czar PRL-u”. Drzwi, które się zatrzasnęły, tak naprawdę są tunelem do podróży między wymiarami i gracze zostają przetransportowani kilkadziesiąt lat wstecz. By wrócić do swoich czasów muszą rozwiązać wszystkie niewiadome i zbiec z pomieszczenia. Czy „za komuny” obywatelom lepiej się „powodziło”? Z jakich substancji stworzony został eliksir szczęścia? Trzeci rodzaj pokoju nawiązuje do znanej bajki o Smerfach i nazywa się „Smerfowa Kraina”. Scenariusz opiera się na ujęciu smerfów przez nikczemnego czarownika Gargamela do swojego niebezpiecznego zamku. Tam wytwarza eliksir, który ma na zawsze unicestwić wszystkie niebieskie istoty. Za jednym ze komponentów musi udać się w podróż i to jest jedyny czas, aby uratować porwane smerfy. W zamku ukrywa się pełno pułapek, a zainteresowani są jedyną nadzieją na wyzwolenie. Ostatni pokój, ma nazwę: „Tajemniczy pokój nr 4”, to miejsce, które dopiero co przenosi się do nieznanego wymiaru. Niczego więcej nie można dowiedzieć się przed wejściem do niego. Czy ktoś jest zainteresowany? Escaping room można zarezerwować na specjalne okazje (np. na urodziny, wieczór panieński) i dla pracowników firmy, aby zjednoczyć ich oraz pobudzić do twórczego działania. Dom Kłódek w Toruniu może również wykonać indywidualną propozycję, czyli dobraną do wymagań przyszłych graczy. Zapraszamy na stronę Domu Kłódek w Toruniu: Escape Room Toruń.